Effect Sign: Doeltreffende lichtreclame
Van Amsterdam en Oud-Beijerland tot Oranjestad en Havana: op verschillende plekken in de wereld sieren de lichtreclames van Effect Sign de gevels van onder andere winkels, casino’s, horeca, kantoren en distributiecentra. Daarnaast werkt het bedrijf ook in opdracht van kunstenaars en architecten. Als één van de weinige bedrijven in Nederland heeft Effect Sign een eigen neon glasblazerij, waarmee ze de meest waanzinnige en complexe lichtsculpturen kunnen maken.
Het familiebedrijf uit Klaaswaal bestaat sinds 1975. Binnenkort neemt de tweede generatie, Fleur de Vries, het stokje over van haar vader, Jelle, en oom, Hayo. Jelle leerde de ambacht van neonblazen van zijn vader. Hij verhuisde in 1970 naar de Hoeksche Waard en begon vijf jaar later ‘Effect Neon international’. “Gebo op de dijk in Oud-Beijerland was onze eerste klant,” vertelt Jelle. “En vanaf dat moment ging het balletje rollen. Uiteindelijk werd bijna de hele Oostdijk aan weerszijden gesierd door onze lichtreclames. Al snel volgden de grotere bedrijven, waaronder één van de grootste Nederlandse banken . Dit soort bedrijven hebben vaak vestigingen in het buitenland en mede hierdoor hebben we ook internationaal naam gemaakt. Onze lichtreclames kom je op verschillende plekken in de wereld tegen.” “En soms op de meest onmogelijke plekken,” vult Hayo lachend aan. “Van hoog bovenop het dak tot de onderkant van een in gebruik zijnde ophaalbrug. Dit levert soms spannende, maar ook heuglijke situaties op. We kunnen er een boek over schrijven.”
Nieuwe tijden
Sinds 2017 opereert het bedrijf onder de naam ‘Effect Sign’. “We doen inmiddels veel meer dan alleen neonreclame,” licht Fleur toe. “We verzorgen vrijwel alle denkbare vormen van signing. Naast gevelreclame kun je bijvoorbeeld ook bij ons terecht voor autobelettering, raamfolie, bewegwijzering en vlaggenmasten. De opkomst van ledverlichting vroeg eveneens om een nieuwe naam. We gaan met onze tijd mee, ook als het gaat om duurzaamheid. Zo hebben we voor de RET remise in Beverwaard een lichtlogo gemaakt dat werkt op basis van zonnecellen. Led heeft echter wel een uitstraling dan neon. Daarom hebben we ledverlichting ontwikkeld met een neonlook. Hier is veel vraag naar. Door slimme technologische ontwikkelingen aan de achterkant in combinatie met een creatieve, opvallende ‘buitenkant’ bieden we klanten de meest effectieve signing oplossing.’’