Er was eens… Van storytelling naar storyselling

Verhalen boeien. Begin een presentatie of verhaal met ‘er was eens…’ en iedereen zit aan je lippen gekluisterd. Vertel verder! Wat gaat er komen? De kracht van een goed verhaal reikt ver. Het gaat dan om eerlijke verhalen, over ‘echte’ mensen, waargebeurd, persoonlijk en waaruit de passie van je onderneming spreekt. Dit soort verhalen fascineren, blijven hangen en belangrijker nog: worden doorverteld voor een top of mind naamsbekendheid.

Mijn verhaal
Vanaf het moment dat ik kon schrijven kwamen de eerste verhalen van mijn hand. Geschreven vanuit een eindeloze kinderfantasie en geïnspireerd door alles wat ik meemaakte. Over draken, spookbussen en ontdekkingsreizen. Schriften vol. Die ik later volgens een zelf bedacht bibliotheeksysteem, compleet met lidmaatschapspasjes, ging verhuren aan vriendjes en vriendinnetjes. Voor een kwartje per stuk. En wie te laat zijn boek inleverde moest een boete betalen.

Na het VWO ging ik naar de Kunstacademie, waar ‘Conceptontwikkeling’ mijn sterkste vak was. Maar ik miste een beetje de commerciële insteek en stopte na het behalen van mijn propedeuse. Daarna volgde ik de Bachelor Nederlandse Taal & Cultuur en de Master Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ik ging aan de slag bij verschillende bedrijven op de marketing- en communicatieafdeling en in 2011 nam ik de stap om voor mezelf te beginnen. In Schrijven is Blijven (SIB) komen mijn passie voor schrijven, creatieve drive en ondernemerszin samen.

Blijvende impact
SIB staat voor teksten en communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat. Ik schrijf teksten voor bedrijven in de meest uiteenlopende branches. Van autobedrijf, klimaatspecialist en modezaak tot verpakkingsgroothandel, woningcorporatie en zorginstelling. Juist deze brede oriëntatie resulteert in een veelzijdige, creatieve aanpak. Als ‘buitenstaander’ bied ik een frisse kijk op zaken en doorbreek ik vastgeroeste denkpatronen. Ik stel dezelfde vragen als jouw (potentiële) klanten en ondervang deze in een uniek verhaal, zodat de lezer zich gehoord en begrepen voelt. Dat spreekt aan én blijft hangen!

Volwassen
Dit jaar onderging SIB een rebranding. Het kleurrijke en speelse oranje-blauw werd vervangen door evenwichtig en classy zwart-wit. Ook de focus is veranderd. Tenminste, de strategische insteek was altijd al aanwezig, maar dit krijgt steeds meer de nadruk in mijn werkzaamheden. Naast het schrijven van teksten, zoals advertorials, jaarverslagen, brochureteksten en webteksten, word ik steeds meer gevraagd voor (re)brandingtrajecten en conceptontwikkeling. Ik werk dan vooral op basis van projectmanagent, waarbij ik het gehele traject coördineer. Ik draag zorg voor het strategische communicatieadvies en het verhaal en ik werk samen met andere specialisten, zoals een fotograaf en vormgever, voor de uitvoering. Zo heb ik in opdracht van Zorgwaard de activatie van het nieuwe hartrevalidatieprogramma ‘CardioVitaal’ verzorgd en op dit moment ben ik bezig met de visuele implementatie van PBS op een basisschool. Verder kom je mijn teksten ook tegen op verschillende verpakkingen.

Mijn ‘verhalen’ liggen dus zelfs bij de retail in de schappen en nog leuker: uiteindelijk bij de mensen thuis. De kracht van een goed verhaal reikt ver. Letterlijk in dit geval. Ik schrijf een verhaal dat verkoopt.