Gastcolumn Laura van Die van Capital V
Als specialist in arbeidsmarktcommunicatie weet Laura van Die als geen ander wat werknemers beweegt en motiveert. Wáárom ze voor jouw bedrijf kiezen of juist niet. Of hoe je ervoor zorgt dat mensen bij jou willen blijven werken. In deze gastcolumn deelt Laura haar bevindingen over de dynamische arbeidsmarkt op de typische ‘Laura-manier’: enthousiast, scherp en soms een beetje rebels, waarmee ze iedereen wakker schudt. Wake up en laat geen kansen liggen!
Een leven lang ontwikkelen!
De arbeidsmarkt is nog nooit zo van slag geweest. Ironisch genoeg hebben die routepijlen waar menig kantoor mee volgeplakt was, wat dat betreft niet echt een bijdrage geleverd. Al ben ik van bescheiden mening dat we op de arbeidsmarkt al een tijdje compleet de weg kwijt zijn.
We zijn massaal op zoek naar geschoold en gemotiveerd personeel en we zijn zo druk dat we die twee woorden regelmatig aan elkaar plakken. Recruiters worden ingevlogen, de meest heppiedepeppie functieomschrijvingen worden op papier getikt en de ene na de andere wervingscampagne wordt opgetuigd. Want: kijk eens hoe leuk het is om hier te werken. Voor de meeste van die campagnes geldt dat het er op papier allemaal zo gelikt uitziet, maar dat het niet verder af kan staan van de realiteit. Breaking news: mensen prikken daar dus doorheen.
Gek eigenlijk dat we het met z’n allen heel normaal vinden dat we er in wervingscampagnes ‘een schepje bovenop’ doen, maar dat we de sollicitant afrekenen op een cv dat in zijn/haar voordeel is opgeleukt. Want dan heeft diegene ineens iets te verbergen. Grote kans dat dat laatste inderdaad het geval is. Maar dat geldt dus ook voor bedrijven. En dat is jammer, want als de relatie gebaseerd is op een leugen, kan dit nooit lang stand houden. Terwijl dat lange standhouden nu net het geheim tot succes is. In het binden van medewerkers ligt namelijk een veel grotere uitdaging dan in het vinden van nieuw talent. Dat betekent dat je als werkgever wat vaker naar binnen zal moeten kijken. Wat heb ik aan talent in huis? Wat drijft hen? Is er recent iets veranderd in hun (persoonlijke) situatie? Waar ligt hun talent en wat is hun ambitie? Waar worden zij gelukkig van?
De term ‘een leven lang ontwikkelen’ maakt zijn opmars op de arbeidsmarkt en dat is niet zonder reden. Door middel van om- en bijscholing kunnen cruciale posities binnen je organisatie zomaar opgevuld worden door een medewerker die al jaren bij je werkt.
‘’Weet je eigenlijk wel of het (nog) leuk is binnen jouw organisatie?’’
En dan nog iets, weet je eigenlijk wel of het (nog) leuk is binnen jouw organisatie? Is de sfeer goed? Zijn de medewerkers tevreden en enthousiast? Met andere woorden: zouden zij iemand de tip geven om bij jouw bedrijf te solliciteren…?