Gerse Sokken brengt kleur op de werkvloer
De sok is niet langer een ondergewaardeerd praktisch stukje stof, maar hét middel om jezelf te onderscheiden. Vanuit die gedachte begon operatieassistente Yolanda Bal haar eigen sokkenlijn ‘Gerse Sokken’. En met succes, want iedereen loopt weg met haar sokken.
Al zo lang ze zich kan herinneren, draagt Yolanda gekke sokken. Vroeger werd ze er vreemd op aangekeken, maar die tijd is veranderd: tegenwoordig dragen steeds meer mensen sokken om een statement te maken. Het kleine zichtbare stukje stof als een glimp van je persoonlijkheid. De herwaardering voor de sok ontstond een paar jaar geleden in het ziekenhuis. Hier kwam ook Yolanda op het idee van haar eigen sokkenlijn. “We dragen in het ziekenhuis allemaal dezelfde outfit. Mijn sokken zijn een manier om je te onderscheiden en je persoonlijkheid te laten zien. Daarnaast bieden de sokken soms afleiding voor patiënten. Kinderen reageren vaak enthousiast, maar ook voor volwassenen kunnen de opvallende sokken een aanknopingspunt zijn voor een positief praatje.”
Die sok past ons allemaal
Yolanda verkocht haar sokken in eerste instantie via Facebook, maar al snel bleek een eigen webshop onmisbaar. De prints schieten alle kanten op: van bloemen, fietsen en kopjes koffie tot pillen, injectiespuiten en pleisters. “Eigenlijk kan ik voor elk thema of elke gelegenheid een passende sok bedenken. Er is voor elk wat wils. Naast losse verkoop via de webshop krijg ik ook steeds meer aanvragen van bedrijven. Bijvoorbeeld voor sokken als een relatiegeschenk of als cadeautje voor het personeel. Ze kiezen voor een print die past bij het bedrijf of van toepassing is op de specifieke medewerker, maar een eigen logo kan natuurlijk ook.” Naast toffe prints kenmerken de Gerse Sokken zich door een hoog draag comfort. Logisch, als je je bedenkt dat een ziekenhuismedewerker op een werkdag heel wat kilometers maakt.
Goede doelen
Yolanda staat open voor samenwerking met andere bedrijven. “Het is natuurlijk super leuk als winkeliers mijn sokken opnemen in hun assortiment. Er zijn daarnaast ook allerlei acties mogelijk. Van een leuke winactie tot een actie voor het goede doel. Zo heb ik recent in samenwerking met NL Cares de Life Socks-campagne opgezet, waarmee we sokken hebben ingezameld voor daklozenopvang centra door heel het land. Klanten konden tijdens hun bestelling één of meer sokken doneren. Kleding wordt vaker gedoneerd, maar niemand loopt graag in een tweedehands onderbroek of op tweedehands sokken. Daar is dan ook een groot tekort aan. Met de actie konden we 110 paar sokken uitdelen aan dak- en thuislozen.”