GESPOT: DE HW HEEFT EEN EIGEN SCHEURKALENDER!
De derde druk ligt nog niet eens in de winkels en is op papier al uitverkocht. De scheurkalender met leuke feitjes, weetjes en uitgaanstips over de Hoeksche Waard is een enorme hit. “Dit hadden we nooit voorzien,” vertelt Helen Schoffelmeer, die samen met Marleen van As het creatieve brein is achter Scheuren door de Hoeksche Waard, zoals de kalender toepasselijk heet.
Marleen heeft vroeger in het museum gewerkt en geschiedenis heeft haar altijd geïnteresseerd. Het leek haar leuk om jongeren meer te betrekken bij de geschiedenis van de Hoeksche Waard. Helen is gespecialiseerd in volwassenenonderwijs en heeft veel ervaring met het schrijven van lesplannen. Samen kwamen ze op het idee van een scheurkalender. Marleen licht toe: “We wilden geen geschiedenisboek schrijven. De informatie moest juist luchtig en laagdrempelig zijn. Een scheurkalender leek ons daarom het ideale middel. En dat blijkt, de kalenders zijn niet aan te slepen. Inmiddels zijn we bezig met de derde druk en die is op papier ook al helemaal uitverkocht. We hebben veertien verkooppunten en krijgen daarnaast rechtstreeks orders binnen van bedrijven die de kalender weggeven als relatie- of kerstgeschenk.”
ENORME HIT
De scheurkalender is een enorme hit. “Bij jong én oud,” vertelt Helen trots. “De kalender staat vol met leuke feitjes, weetjes en uitgaanstips. Veel informatie kun je vinden op het internet, maar wij zijn echt alle plekjes van de Hoeksche Waard afgestruind op zoek naar leuke informatie. We zijn ook het gesprek aan gegaan met toevallige voorbijgangers. Hier kwamen de leukste dingen uit.” “Voor ons was veel informatie ook nieuw,” vult Marleen aan. “Wist je bijvoorbeeld dat we in de Hoeksche Waard verschillende voorstraatdorpen hebben? De dorpen hebben historisch gezien allemaal dezelfde opbouw, waarbij de grote kerk door de voorstraat is verbonden met de dijk en/of haven. Door dit soort verrassende feitjes kijken we nu met een andere blik naar onze omgeving. Dat is echt hartstikke leuk. We hopen dat de lezers eenzelfde ervaring hebben.”
“Daarnaast staat de kalander ook boordevol leuke lokale uitgaanstips, puzzels en echte Hoeksche recepten,” vervolgt Helen. “We hebben bewust gezocht naar minder bekende tips en weetjes. Dit is ook de reden waarom de Spuidagen en Paardenmarkt bijvoorbeeld niet genoemd zijn. Die kennen we allemaal. Wij willen lezers juist verrassen met de onontdekte pareltjes van de Hoeksche Waard.”
ONDERNEMEN
Het tweetal had het succes van de scheurkalender niet voorzien. “Een kalender maken is één, maar we zijn nu ook volop aan het ondernemen,” vertelt Marleen lachend. “We zijn maker, inkoper, verkoper en distributeur ineen. Het contact met de winkeliers vind ik ontzettend leuk, maar natuurlijk ook de samenwerking met Helen. We zijn een goed team.” Als ondernemer moet je ook vooruitkijken. Hebben de dames al nagedacht over een editie 2022? “Jazeker,” antwoordt Helen. “De Hoeksche Waard telt veel meer dan 365 noemenswaardigheden.”