VAN DER WULP AUTOBEDRIJVEN: VAN SHOWROOM NAAR BELEVING
Volvo blijft innoveren. Niet alleen op het gebied van auto’s, maar ook op klantbeleving. Wanneer je de vernieuwde showroom van Van der Wulp autobedrijven binnenstapt, wordt dit meteen duidelijk. Het prachtige lichtspel laat de auto’s stralen en zorgt voor een boeiend schouwspel. Hier gebeurt het! Hier wíl ik zijn!
Niet alleen de auto’s stralen, ook de ogen van eigenaar Arie van der Wulp. Sinds 2016 staat hij als derde generatie aan het roer van het gerenommeerde autobedrijf. Vol trots leidt hij ons rond door de vernieuwde showroom en werkplaats. De showroom is ingericht volgens de ‘Volvo Retail Experience’. Arie legt uit: “De showroom is veel lichter en overzichtelijker en nodigt veel meer uit tot een spontaan bezoek. De drempel om de showroom binnen te stappen is verlaagd. De hoofdingang is nu dichter bij de receptie en de kantoren hebben een centrale plek in de showroom. Het vele glas – ook in de kantoren – maakt alles heel benaderbaar. Dat is ook precies waar we als autobedrijf voor staan. Persoonlijk en direct klantencontact vinden we heel belangrijk.”
HIER GEBEURT HET
Terwijl ik eigenlijk nog uren kan kijken naar de prachtige auto’s, neemt Arie ons mee naar de werkplaats. “Hier gebeurt het pas echt,” zegt hij enthousiast. “We hebben de werkplaats naar voren verplaatst. In plaats van de werkplaats achterin weg te stoppen heeft deze nu een prominente plaats gekregen. Vanuit de showroom en van buiten heb je zicht op de werkplaats. Voor de monteurs is deze lichte en ruime werkplek veel fijner én er is veel meer
contact met de klanten. Ook dit versterkt onze persoonlijke benadering. Daarnaast hebben we de verbouwing aangegrepen voor de introductie van een nieuwe werkwijze in de werkplaats. Er werken nu niet één maar twee monteurs tegelijk aan een auto. Er wordt hierdoor sneller en effectiever gewerkt, waardoor de klant veel minder lang op de auto hoeft te wachten. Vroeger leverde je ’s ochtends je auto in en kreeg je een leenauto mee. Nu kunnen klanten meestal wachten op de reparatie. In de showroom hebben we flexwerkplekken ingericht met wifi en een goede kop koffie of thee. Dan duurt wachten helemaal niet lang meer. Ook de ontvangt is aangepast. Voorheen ontving de receptioniste de klanten voor onderhoud en reparaties. Nu heeft de klant direct contact met de monteur. Eventuele vragen of problemen kunnen direct worden meegenomen, zonder dat hier nog iemand tussen zit. Dit leidt tot een veel betere informatieoverdracht en meer duidelijkheid, waardoor we onze klanten nog beter kunnen helpen en nog efficiënter kunnen werken. Dit vraagt van onze monteurs natuurlijk wel een andere werkwijze. Vanuit Volvo is een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld. Onze monteurs zijn nu allemaal opgeleid tot ‘Personal Service Technician.”
ERKEND DUURZAAM
“Ook nieuw is de wasstraat. Zowel klanten als niet-klanten kunnen hier gebruik van maken. Daarnaast hebben we zes laadpalen op het terrein staan. Ook deze zijn voor iedereen toegankelijk, weliswaar tegen betaling. We gaan steeds meer over op elektrisch. Dit zie je ook terug in ons assortiment. We hebben een aantal hybride-modellen en de eerste volledig elektrische Volvo, de XC40 Recharge Pure electric. Het merk loopt hierin echt voor. We zijn trots om zo’n vooruitstrevend merk te mogen vertegenwoordigen. En ja, Volvo wordt ook wel eigenwijs genoemd, maar blijft hierdoor wel trouw aan haar merkpositie. Neem het begrenzen van de topsnelheid op 180 km/u. Hiermee wil het merk haar auto’s nog veiliger maken. Natuurlijk staan we hier volledig achter. We nemen onze verantwoordelijkheid voor de samenleving, zowel op het gebied van veiligheid als duurzaamheid. De verbouwing hebben we ook meteen aangegrepen voor het verduurzamen van het pand en we hebben het certificaat Erkend Duurzaam. Daarnaast sponsoren we verschillende lokale sportverenigingen.”