Welke kant ga jij op? Naar Lincks natuurlijk! De juiste richting voor het vinden van goed personeel

De klassieke aanpak van adverteren en wachten werkt al lang niet meer. De klant volledig ontzorgen in de zoektocht naar goed personeel. Dat is waar het volgens Mireille Prooi, directeur van Lincks, om draait. Hierbij staat een betrokken en persoonlijke aanpak centraal, want zoals zij stelt: “Mensen zijn de belangrijkste waarde in je bedrijf.”

Na acht jaar franchisenemer bij The People Company vond Mireille Prooi het in 2016 tijd om haar eigen koers te varen. Ze ging samen met haar team verder onder de naam ‘Lincks Personal Recruitment’. Een perfecte timing, want de ‘spelregels’ in de recruitmentsector zijn sindsdien erg veranderd. “Recruitment gaat al lang niet meer over het sec plaatsen van advertenties,” aldus Mireille. “Je hebt een partner nodig die overal bovenop en in zit. We hanteren een pro actieve marktbenadering, waarbij we gebruik maken van allerlei moderne search tools en inzetten op gerichte online marketing. In 2018 hebben we deelgenomen aan het Talent Brand Management Programma van LinkedIn en we kregen een award voor de beste careerpage. Een mooie beloning en het bewijs dat we qua techniek vooruit lopen. Maar met alleen techniek kom je er niet: persoonlijke relaties blijven cruciaal voor succes. Ons vak blijft mensenwerk. Niet alleen het CV moet matchen. Er moet bijvoorbeeld ook sprake zijn van een cultural fit. Vandaar de pay-off ‘Personal Recruitment’: Lincks verbindt werkzoekenden en werkgevers op een persoonlijke manier.”

Sterk merk
Die aanpak werkt, want zowel werkzoekenden als werkgevers weten Lincks te vinden. Om wat cijfers te noemen: Vorig jaar hielp Lincks 250 mensen aan een baan en telde het bedrijf 100 actieve klanten. 2018 was ook het jaar waarin de tweede locatie in Barendrecht werd geopend. Mireille vertelt: “Mijn doel was om van Lincks een sterk merk te maken en dat is gelukt. We hebben een goede naam opgebouwd bij kandidaten als het gaat om de leukste banen en bij werkgevers als het gaat om het leveren van kwalitatief goed personeel. We richten ons specifiek op middelbaar en hoger opgeleiden, waarbij we de meeste banen invullen op contractbasis direct bij de werkgever. Het uitzenden van kandidaten is slechts een klein onderdeel van onze business.”

Schaap met vijf poten
“Iedere werkgever is op zoek naar het schaap met vijf poten. Toveren kunnen we niet, maar we beschikken over allerlei data science tools waarmee we een heel eind komen. We stellen altijd vooraf in overleg met de klant een recruitmentplan op. We brengen de doelgroep in kaart en stemmen de push- en pullfactoren hierop af. We zetten in op employer branding en dragen uit wat jouw organisatie zo bijzonder maakt. Doordat we met veel klanten al jaren samenwerken kunnen we dit verhaal krachtig overbrengen. We kennen onze klanten, maar ook onze kandidaten. Hierdoor kunnen we veel gerichter duurzame verbindingen maken. Verder geven we ook advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en het aannamebeleid. De klant moet volledig ontzorgd worden in het vinden van goed personeel. Dat is de kracht van Lincks.”