De kans is groot dat je een product van dit bedrijf uit Oud-Beijerland in je keukenla hebt liggen. Packit is namelijk één van de grootste leveranciers in Europa van onder meer keukenfolies, afvalzakken en herbruikbare shoppers. Je vindt de producten van Packit bijvoorbeeld bij de Action, Albert Heijn, Jumbo en Zeeman.
Tekst: Cynthia van der Waal -Beeld: Bianca de Bie
Eigenaar Leen Paardekooper groeide op tussen de verpakkingen. Zijn naam doet je waarschijnlijk denken aan dat andere verpakkingsbedrijf in Oud-Beijerland. Hier heeft Leen gewerkt tot 2010, waarna hij besloot om zijn eigen pad te volgen. Na een sabbatical en verschillende adviesklussen kwam ITH Complast op zijn pad. Het familiebedrijf uit het Gelderse Andelst liet volgens Leen indrukwekkende resultaten zien. Hij vertelt: “ITH was een klein bedrijf met slechts tien man personeel, maar de cijfers waren indrukwekkend. Het bedrijf was in 1975 opgericht door de vader van de toenmalige eigenaar.” In ITH kwam precies samen wat Leen zocht: een uiterst efficiënt familiebedrijf in een branche waarin hij opgroeide.
Strategische overname
Leen nam in 2013 de aandelen over van ITH Complast en daar bleef het niet bij. Leen vertelt: “We hadden in Nederland een grote concurrent en dat was Packit uit Wijchen. De twee bedrijven deden nagenoeg hetzelfde. De overname van Packit in 2015 betekende voor ons een mooie kans om onze marktpositie te versterken. We hebben een prijsvraag georganiseerd voor het personeel om een nieuwe bedrijfsnaam te verzinnen. De keuze viel uiteindelijk op Packit. Nieuw is niet altijd beter. Packit geeft kort en krachtig weer waar we voor staan: we zijn een no-nonsense organisatie die grote Europese retailers en groothandels helpt om succesvol en winstgevend te zijn binnen de categorie huishoudproducten.”
Het gaat om producten als keukenfolies, afvalzakken, draagtassen, tableware en schoonmaakproducten. Packit ondersteunt retailers met het samenstellen van een kostenefficiënt assortiment dat voldoet aan de actuele wet- en regelgeving en hoogste kwaliteitsnormen. Het bedrijf heeft verschillende eigen merken, waaronder Dumil®, Julia, Daili, Smile en Sophiegreen, en ontwikkelt en produceert private labels.
Autonome groei
De laatste tien jaar kenmerken zich volgens Leen door autonome groei. “We zijn nog steeds enorm efficiënt georganiseerd. Er werken momenteel 37 medewerkers. Samen bedienen we de bekende Europese retailers met een consumentenwaarde van 400 miljoen euro. En dit aantal is groeiende.”
Om een indruk te geven van de daadkracht van Packit noemt Marijn Paardekooper een aantal cijfers: “We verkopen twee miljoen tassen per week en een miljard bekers per jaar. Met onze folies hebben we in één jaar tijd al meer dan 31 keer de lengte van de Chinese Muur uitgerold – een indrukwekkende 21.000 kilometer per ronde!”
No-nonsense
Packit is sinds 2019 gevestigd in Oud-Beijerland. Voor Leen, die zelf in de Hoeksche Waard woont, niet alleen een praktische keuze. Hij legt uit: “De mentaliteit hier is er een van aanpakken, no-nonsense en nuchterheid. Dat bevalt heel goed. Schouders eronder en ergens voor gaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat we staan waar we nu staan.”
Naast het kantoor in Oud-Beijerland heeft Packit internationale productiefaciliteiten in Duitsland (waar ook een tweede kantoor is gevestigd) en Oekraïne en is het bedrijf met een agency vertegenwoordigd in Italië en Frankrijk. Dit jaar hoopt het bedrijf ook nog een kantoor in Polen en Roemenië te openen. “We hebben als organisatie een forse efficiency slag gemaakt door processen verder te automatiseren”, vervolgt Leen. “Recent hebben we bijvoorbeeld een nieuw ERP-systeem in gebruik genomen. Daarnaast werken we samen met partners voor zaken die niet direct tot onze core business behoren, waardoor overhead een voordeel wordt. We werken bij voorkeur samen met lokale partners. Voor onze logistiek werken we al jaren samen met Van der Mark. We hebben nu verschillende opslaglocaties, bij elkaar goed voor zo’n 35 duizend palletplaatsen. Van der Mark gaat in Puttershoek een nieuw pand bouwen. Dit wordt vanaf volgend jaar onze nieuwe thuisbasis, zodat we onze op- en overslag kunnen centraliseren. Ook dit zorgt voor meer efficiëntie.”
“We streven naar een top of mind positie in Europa”, vult Marijn aan. “Dit verhaal in Hoeksche Zaken is een mooie gelegenheid om ons aan de Hoeksche Waard te laten zien. Mensen hebben vaak geen idee hoe groot we zijn. De Hoeksche Waard is al lang niet meer het eiland van de suikerbieten en de aardappels. Onze producten worden verkocht in ruim twintig Europese landen en zijn dagelijks thuis in 190 miljoen huishoudens in Europa. De kans is groot dat je een rol keukenfolie van ons hebt liggen of een wasparfum.”
“De kans is groot dat je een rol keukenfolie van ons hebt liggen of een wasparfum.” – Marijn
Familiebedrijf
Dit maakt het volgens de heren extra leuk om bij Packit te werken, naast het voordeel dat je voor je werk het eiland niet af hoeft. Leen: “Onze producten zijn tastbaar en visueel. Of je nou de Action binnenloopt of de Gamma of aanschuift bij een buurtbarbecue, overal worden onze producten gebruikt met dank aan onze medewerkers. Want van administratie tot inkoop en sales, iedereen speelt een rol in de supply chain.”
“Het zorgt ook voor betrokkenheid”, merkt Marijn. “Mensen zijn zelfs op vakantie bezig met verpakkingen. Het hele bedrijf is aan het sourcen, op zoek naar innovatieve verpakkingen en nieuwe toepassingen. Dat is toch gaaf! We zijn een hecht familiebedrijf met korte lijnen en een open structuur. De gezellige bar nodigt uit tot goede gesprekken en hier ontstaan de leukste ideeën. De afgelopen jaren zijn we ook als team gegroeid, in kwantiteit en kwaliteit.”
Klaar voor de toekomst
Leen: “Onze branche ligt onder een vergrootglas als het gaat om duurzaamheid en kwaliteit. Waar we voorheen één kwaliteitsmedewerker hadden, lopen er nu vijf rond. Vroeger nam de kwaliteitsmedewerker een paar monster uit de vrachtwagen om de kwaliteit te controleren. Nu houden drie mensen zich bezig met wet-en regelgeving, data, traceability en procesoptimalisatie en zijn er twee mensen fulltime bezig om de fysieke kwaliteit van onze producten te controleren. We hebben ons ontwikkeld tot een professionele speler.”
Al deze ontwikkelingen en de aanstaande verhuizing naar een nieuw pand, markeren de start van een nieuwe fase. Leen: “Met de nieuwbouw zijn we klaar om onze omzet te verdubbelen. We zijn altijd onder de radar gebleven, maar nu is het tijd om naar buiten te treden. We werken achter de schermen aan een nieuwe positionering, waarmee we Packit op de kaart willen zetten. We willen Europa verder veroveren en onze klantspreiding optimaliseren, zodat we sterk staan voor de toekomst.”
Op naar een volgend jubileum dus! We gaan vast en zeker nog meer horen van dit mooie bedrijf.