Een blik op de arbeidsmarkt door de ogen van twee ervaren intercedentes bij Randstad, Helen Kuiper en Angelique de Jong. Met dit keer handige tips om je (dreigend) personeelstekort aan te pakken.
In deze krappe arbeidsmarkt moet je, als ondernemer/werkgever, alle zeilen bijzetten om je organisatie draaiend te houden. Om nieuwe medewerkers te vinden, moet je creatief zijn en uit je comfortzone durven stappen. Je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat je huidige medewerkers niet naar een andere werkgever vertrekken. Hier volgen een paar praktische tips.
Vissen in een grotere vijver
Ga op zoek naar nieuwe medewerkers in andere doelgroepen dan waarin je normaal je kandidaten werft. Er zijn veel mensen die wel kunnen werken, maar dat nu – om allerlei redenen – niet doen. Scholing en begeleiding of de functie aanpassen, zodat skills beter aansluiten, vergroot de kans dat je er een loyale en enthousiaste medewerker bij krijgt.
Zet je deur wagenwijd open
Schrap het sollicitatiegesprek. Neem medewerkers aan zonder selectieprocedure en laat ze gewoon een tijdje meedraaien. Kijk wat ze kunnen en wie bij de organisatie past (‘Open Hiring’)
Hello again
Vraag oud-medewerkers om terug te komen. Gek idee? Helemaal niet: het kan zelfs een hele slimme zet zijn. ‘Boomerang recruitment’ is dat je mensen terug aan boord haalt die nu een grotere toegevoegde waarde hebben dan toen zij je bedrijf verlieten.
Puzzelen voor een betere fit
Medewerkers met specifieke vakkennis kunnen moeilijk te vinden zijn op de huidige arbeidsmarkt. ‘Jobcarving’ kan uitkomst bieden. Je hakt de vacature als het ware in stukjes, en gaat puzzelen hoe je bepaalde onderdelen van die functie kunt herverdelen. Bekijk voor welke taken het vakspecialisme echt nodig is.
Focus op skills
Relevante werkervaring is belangrijk, maar voor een heleboel banen is de combinatie van iemands kennis, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen minstens zo belangrijk. Maak de switch naar competentiegericht werven: focus op de skills en competenties.
Baan op de groei
Bied geen baan, maar bied een toekomst. Je bent als werkgever interessanter en aantrekkelijker voor nieuw talent als je mensen de mogelijkheid biedt om te kunnen groeien bij jouw organisatie. Een doorstroomplan op maat is dé praktische invulling.
Doen wat je het liefste doet
Hoe fijn is het als je baan helemaal bij je past. Als werkgever kun je dat mogelijk maken door ‘jobcrafting’. Laat medewerkers zelf hun droombaan creëren en voorkom dat ze op zoek gaan naar die ideale baan bij een andere werkgever.
Meer is beter
Zorg dat jouw parttime medewerkers meer uren gaan werken.
Ontzorgen is goed werkgeverschap
Zoek naar mogelijkheden die je medewerkers zorgen en tijd besparen. Denk bijvoorbeeld aan: flexibele werktijden en het regelen van kinderopvang, die aansluit op werk- en schooltijden.
Helen & Angelique
–
Dit is een item uit Hoeksche Zaken Voorjaar 2025. Het hele magazine is hier te lezen.