Skip links

Merkpositionering en (internal) branding

Share

Oplettende ‘volgers’ zagen het meteen: de subtiele naamswijziging van SIB begin dit jaar. Waar SIB voorheen stond voor Schrijven is Blijven, staat dit nu voor Strategie in Bedrijf. Same person (Cynthia), maar een iets andere koers. Met meer focus op strategie,  waarbij het schrijven een onderdeel is van de strategie-uitvoering.  

Tekst: Cynthia van der Waal Beeld: Bianca de Bie

De strategische benadering van SIB is niet nieuw. Ik schrijf al jaren mijn teksten vanuit een strategisch perspectief. Strategische teksten zijn een krachtige tool om je bedrijfsdoelen te bereiken. Een middel dus.
Maar voordat je middelen inzet (hoe?), is het belangrijk dat je inzichtelijk hebt welke koers je als bedrijf wilt varen (waarom?). Eerst strategie, dan actie. Dat is waar ik me met Strategie in Bedrijf op richt. Ik help organisaties bij het bepalen van een krachtige (merk)positionering. 

Het merk als kompas

Bedrijven zijn bewezen succesvoller als ze werken vanuit een duidelijke eigen identiteit en oprechte overtuiging. Werken vanuit je merk dus. Een strategisch plan begint met het bepalen van je missie, visie en kernwaarden. Soms zijn deze al geformuleerd. Dan is het de vraag in hoeverre de gekozen missie en visie nog passen bij je bedrijf.
Het strategieplan beschrijft naast het mission statement ook de doelstellingen van de organisatie, de doelgroepen inclusief waardepropositie, archetype(s), merkstructuur en kritieke succesfactoren (SWOT-analyse). Inzicht in deze onderdelen is essentieel. Een heldere merkpositionering geeft houvast en stelt je in staat om scherpe keuzes te maken als het gaat om de (strategische) uitvoering. 

“Een heldere merkpositionering geeft houvast en stelt je in staat om scherpe keuzes te maken als het gaat om de (strategische) uitvoering.”

Werkwijze

Het positioneringstraject bestaat globaal uit vier stappen. In de eerste stap breng ik het huidige bedrijfsprofiel in kaart. Waar sta je nu als bedrijf? In een persoonlijke sessie en op basis van deskresearch probeer ik zoveel mogelijk te weten te komen over je bedrijf. Dit kan eventueel worden aangevuld met een marktonderzoek. Voorbeeld hiervan is een imago- en naamsbekendheidonderzoek.
De tweede stap is de interne evaluatie. Een heldere positionering geeft ook de medewerkers houvast. Dit werkt nog krachtiger als je jouw medewerkers bij het positioneringstraject betrekt. Wat zijn hun percepties, verwachtingen en behoeften?
Op basis van de verzamelde informatie in stap één en twee volgt in stap drie de uitwerking van een krachtige merkstrategie en pakkende identiteit. De vierde en laatste stap betreft de uitvoering: Hoe realiseer je jouw doelen en welke mensen (de juiste personen op de juiste plaats) en middelen zijn hiervoor nodig? Dit ‘hoe’ is het executie-deel van het strategieplan en omvat onder andere de communicatiestrategie. Meer verdiepend kun je ook denken aan een social mediastrategie of contentplan. 

Wat brengt het jou?

In de eerste plaats: houvast en structuur! Geen losse (ad hoc) acties zonder visie, maar gerichte acties op basis van een duidelijke ambitie. In de tweede plaats: een stevige marktpositie. Consistentie zorgt voor vertrouwen en herkenning bij de doelgroep.
En misschien wel het allerbelangrijkste wat ik wil bereiken zijn betrokken en tevreden medewerkers die achter het verhaal van jouw organisatie staan. Die de positionering kunnen en willen laden in hun eigen werk en gedrag, want uiteindelijk zijn zij degenen die het moeten doen. 

Wil jij ook aan de slag met marktpositionering en (internal) branding? Ik ga graag voor en met je aan de slag! Mail naar info@strategieinbedrijf.nl voor meer informatie en een vrijblijvende afspraak. 

Strategie In Bedrijf

Kievitstraat 7 | 3265 CB | Piershil
T
: 06-5061 6382| E:info@strategieinbedrijf.nl | Wwww.strategieinbedrijf.nl