Zoals ik ook in mijn voorwoord schrijf: ik was erbij, die allereerste editie van Hoeksche Zaken. En met mij een groot aantal bedrijven, die al die jaren betrokken zijn gebleven. Eerst als trouwe adverteerder en inmiddels ook als Hoeksche Vriend. Hoeksche Zaken is vandaag de dag zoveel meer dan alleen een zakenmagazine. We zijn uitgegroeid tot een krachtig ondernemersplatform: niet alleen lezen, maar ook linken en beleven!
Tekst: Cynthia van der Waal
Tien jaar geleden begonnen we met Hoeksche Zaken. Geïnspireerd door de opkomst van zakenmagazines in omliggende regio’s en vanuit de overtuiging dat we hier in de Hoeksche Waard ook wat te vertellen hebben. Wat speelt er allemaal bij de ondernemers in de Hoeksche Waard? Wat maakt het eiland zo bijzonder? En wie zijn de gezichten achter al die prachtige bedrijven?
Missie
Deze vragen vormden de basis van onze missie: het ondernemerschap in de Hoeksche Waard zichtbaar maken, de Hoeksche Waard positioneren als bedrijvige, innovatieve regio en het verbinden van ondernemers.
Tijdens tien jaar Hoeksche Zaken heb ik zoveel mooie bedrijven leren kennen, waarvan ik bestaan zeker niet altijd wist. Hoe tof is het, dat we dankzij de inspirerende verhalen die we delen, de weg vrijmaken voor nieuwe, lokale samenwerkingen!
Feestelijke lancering
Linken en beleven werden nog meer werkelijkheid tijdens onze allereerste lanceringsbijeenkomst in 2019. Ik herinner me dit nog heel goed, want ik had die middag als kersverse hoofdredacteur mijn podiumdebuut. Slik. Dat was spannend. Des te meer, omdat ik een paar maanden zwanger was. Lees: geen glaasje wijn om een klein beetje moed in te drinken. 😉
De lancering bleek een groot succes en voor herhaling vatbaar, maar toen kwam Corona… Op de redactie van Hoeksche Zaken waren we juist gestart met de 2020-editie. Het jaar waarin we ook besloten om in het vervolg tweejaarlijks te verschijnen en waarin we onze netwerkclub Hoeksche Vrienden zijn gestart.
Corona
De eerste weken na aankondiging van de Corona-maatregelen werd het akelig stil op de redactie. Maar als ondernemers weten we allemaal: stilstand is achteruitgang. Dus maakten we af waar we aan begonnen waren. Interviews via Teams, inclusief het geluid van spelende kinderen en die luid bellende echtgenoot op de achtergrond. Foto’s, voornamelijk buiten en op afstand. Een goed gevulde goodiebag ter vervanging van het lanceringsfeestje…
We gingen door. Ook de tweede editie van 2020 verscheen onder de maatregeldruk van Corona. Het werd zelfs een soort Corona-special: een lockdown, maar niet down. Ondernemers bedachten allerlei creatieve oplossingen om van betekenis te zijn én blijven. Van kant-en-klare kerstdiners en thuiswerkpakketten tot nieuwe hygiëneconcepten en ‘1,5 meter sporten’. Wederom geen lanceringsfeestje, maar wel weer een feestje om te lezen. Uiteindelijk konden we pas in het voorjaar van 2022 weer fysieke bijeenkomsten organiseren.
Missie geslaagd
Naast twee keer per jaar een informele lancering op elke keer een andere toffe Hoeksche locatie, organiseren we sindsdien ook twee keer per jaar een Hoeksche Vrienden Lunch, gekoppeld aan een activiteit en/of inspirerende kennissessie. De bijeenkomsten worden goed bezocht en hebben al geresulteerd in verschillende mooie samenwerkingen tussen ondernemers in de Hoeksche Waard.
Missie geslaagd dus. Ook voor mij persoonlijk. Toen ik in 2019 de vraag kreeg om hoofdredacteur te worden, heb ik de kans aangegrepen om een nieuwe bladformule te introduceren, waarin de diversiteit en creativiteit van onze ondernemende regio nog meer duidelijk wordt. Van gevestigde namen tot jonge starters, van grote speler tot eenmanszaak, van agrariër tot restaurant en van praktische informatie tot nice to know. Dát is Hoeksche Zaken; een representatief visitekaartje voor ondernemend Hoeksche Waard.