Ian Vogel van de gelijknamige cadeauwinkel in het centrum van Oud-Beijerland. Ian begon in 2015 met WAAR, maar door een faillissement van de franchisegever stond Ian begin dit jaar voor een keuze: stoppen of doorgaan. Het werd dit laatste. Ian zet de cadeauwinkel voort onder eigen naam én op zijn eigen manier.
1.Waarom ben je in 2015 gestart met WAAR en vanwaar de keuze voor Oud-Beijerland?
Voordat ik de winkel in oud-Beijerland begon, werkte ik al voor WAAR als winkelbegeleider. Ik ben bij WAAR terechtgekomen door een vriend / oud collega die toen een aantal winkels als franchise had. WAAR had toentertijd de ambitie om verder uit te breiden en was voornamelijk gefocust op de grotere steden. Ik was nieuwsgierig wat de huur in Oud-Beijerland deed om te vergelijken met de steden en werd op slag verliefd op het pand op de Oostdijk. Na twee nachten wakker gelegen te hebben, wist ik het, hier wil ik mijn eigen winkel beginnen. In Oud-Beijerland ben ik immers geboren en getogen. Dit werd dan ook de eerste WAAR winkel in een niet grote stad. Makkelijk is het in al die jaren nooit geweest, maar ik deed/doe wel wat ik leuk vind. Wat mij destijds erg aansprak van WAAR is dat de producten die we verkochten een verhaal vertellen.
2.Na bijna 10 jaar werd de franchiseketen failliet verklaard. Hoe kwam dit nieuws bij jou binnen?
Eind 2023 werd WAAR failliet verklaard en er volgde een lange periode van onzekerheid. Want WAAR was niet alleen mijn franchisegever maar ook mijn VOF vennoot. Zo kreeg ik eind februari 2024 een brief van de curator met een soort van eindafrekening of ik even een astronomisch hoog bedrag wilde betalen als ik mijn winkel wilde doorzetten, maar ook als ik ermee zou stoppen. Na bijna een jaar heb ik een overeenstemming kunnen bereiken met de curator, waar ik nog enigszins overheen kan kijken om verder te gaan met ondernemen in ons mooie centrum. WAAR was een mooi concept, maar eerlijk gezegd niet zo’n fijne / goede franchisegever en een nog beroerdere VOF vennoot. Het astronomische hoge bedrag dat mij voorgeschoteld werd, was dan ook tot stand gekomen door creatief boekhouden van VOF vennoot / franchisegever.
3.Wat betekende dit faillissement voor de winkel, maar ook voor jou als ondernemer?
Zo’n lange periode in onzekerheid ondernemen, komt niet ten goede aan de winkel en aan mijzelf en mijn gezin. Waar ik van nature een positief en optimistisch mens ben, was dat afgelopen jaar met periodes ver te zoeken. Mijn hoofd zat vol, straalde niet het juiste uit en financieel stond / staat me ook heel wat te wachten. Waar je bijna tien jaar hard aan hebt gewerkt, dreigt als een kaartenhuis in te storten. Ik had allemaal wilde plannen om er iets heel anders van te maken, maar overzag de investering die daar dan weer bij komt kijken niet. Stoppen heeft ook regelmatig de revue gepasseerd in mijn hoofd. Maar het ondernemen op de Oostdijk is voor mij meer dan alleen mijn brood proberen te verdienen. Het is ook een beetje mijn missie om bij te dragen aan een plek die een positieve invloed heeft op onze leefomgeving. De winkelstraat is dan ook zoveel meer dan alleen maar een plek waar je je spullen koopt. Daar mogen we best een beetje zuinig op zijn.
4.Hoe kijk je terug op de afgelopen maanden?
De afgelopen maanden, na de overeenkomst met de curator, hebben me weer ruimte in mijn hoofd gegeven en ik heb een beter beeld welke kant ik op wil met mijn winkel. Inmiddels ben ik gelukkig ook weer de optimistische, positieve Ian en heb er zin in om de winkel en het concept steeds meer vorm te geven.
5.Wat was voor jou van doorslaggevende reden om onder je eigen naam door te gaan?
De naam WAAR is voor mij in al die jaren eerlijk gezegd niet van heel veel toegevoegde waarde geweest. Dat is het mooie aan een dorp, dat het veelal draait om een bepaalde gunfactor. Heel veel mensen zeggen ook vaak “zullen we nog even langs IAN gaan”. Ik kon wel een moeilijke naam verzinnen, maar IAN bekt eigenlijk wel lekker en dekt de lading. De reden dat ik toch nog verder wil met mijn winkel is dat, toen ik aan dit avontuur begon mijzelf altijd had voorgenomen om bestaansrecht te hebben en van toegevoegde waarde wil zijn in ons mooie centrum. En bottom line, je moet ergens je brood mee verdienen en dan het liefst met iets wat je leuk vindt.
6.Wat kwam er allemaal kijken bij de doorstart?
De gebruikelijke administratieve rompslomp. Verder uiteraard nog veel meer, wat ik stapje voor stapje aan het doen ben. Het liefst verander je de boel in één keer en zeg je “tada hier is de volledig vernieuwde winkel van Ian”. Maar helaas heb ik daar de financiële middelen niet voor. Zo ben ik bezig met een nieuw logo en wil ik de winkel een nieuwe look geven. Ik wil de kleuren die bij WAAR horen eruit hebben en het lekker opfrissen. Zo wil ik de kozijnen en het pand een fris kleurtje geven. Ook qua assortiment wil ik flink door gaan sorteren. Een aantal producten en merken zal ik zeker blijven voeren, maar heb ook veel nieuwe leuke producten op het oog.
7.Waar staat IAN voor?
IAN staat voor alles waar ik blij van word en achter sta. Zo blijven aspecten als duurzaamheid, fair trade, lokaal, biologisch hoog in het vaandel staan. Maar ook creativiteit zal zijn plek weten te vinden in de winkel. Zelf ben ik ook kunstenaar en heb werk van mijzelf in de winkel. Ook wil ik met kunstenaars die mij aanspreken de samenwerking aangaan. IAN blijft een cadeau / lifestyle / concept winkel waar je een cadeau voor een ander of lekker voor jezelf kunt kopen. Producten met een verhaal.
8.Buurtwinkels staan onder druk en zelfs grote retail-iconen (dreigen te) verdwijnen. Hoe kijk je tegen deze ontwikkelingen aan en wat is de ‘overlevingsstrategie’ van IAN?
Dat is inderdaad heel zorgelijk, omdat het lijkt dat steeds meer mensen zich niet blijken te beseffen dat “ de winkelstraat zoveel meer is dan alleen een plek waar je je spullen koopt “. De winkelstraat heeft invloed op je leefomgeving, het is een plek die sociaal maatschappelijk een enorme meerwaarde heeft te bieden. Het staat mijn inziens ook allemaal met elkaar in verbinding, de winkels, horeca, verenigingen, levendigheid, leefbaarheid. Het een kan niet zonder het ander. Met de vernieuwde winkel wil ik de mensen blijven verrassen met een mooi wisselend assortiment en juist ook een aantal vertrouwde merken waar je al jaren voor terecht kan. De zakelijke markt wil ik ook weer verder gaan verkennen met bijvoorbeeld kerstpakketten, relatiegeschenken, verjaardagscadeau service en kunst voor op kantoor.
9.Wat zijn je toekomstplannen met de winkel en wat hoop je te bereiken?
De toekomstplannen voor de winkel zijn meebewegen en kansen zien en benutten om in de huidige markt relevant te blijven. Eigenlijk ook om er steeds meer IAN van te maken. Als het voor mij goed voelt dan straalt de winkel dat ook uit. Ik hoop dat de winkel nog jaren onderdeel mag zijn van ons centrum en dat er een normale boterham uit te halen valt. Ook hoop ik dat steeds meer mensen de waarde van de winkelstraat weer in gaan zien.
10.Heb je nog tips voor andere (startende) retailers?
Doe het sowieso met liefde en passie voor het vak. Weet je zelf te onderscheiden of het nu gaat om de producten die je verkoopt of de service die je levert. Wat maakt jou winkel uniek ten opzichte van andere winkels of webshops. Zorg ook dat je goed zichtbaar bent. Wees niet bang om fouten te maken, want ondernemen is risico’s nemen.