Een bijzondere mijlpaal voor Marytha van M2-Select Recruitment en HR diensten, 10 jaar lang jouw personeelsvraagstukken betrokken en doelgericht oplossen.
In dit kader spraken wij Marytha over onder andere haar werkzaamheden tot dusver en de toekomstplannen. Daarnaast deelt ze ook nog een goede tip voor mensen die plannen hebben om een eigen onderneming te starten. Lees hier het gehele interview.
10 jaar M2-Select. Een prachtige mijlpaal! Maar wat is voor jou de reden geweest om destijds te starten met M2-Select?
Ja alweer 10 jaar M2-Select, best alweer een hele tijd inderdaad 😊
Ruim 10 jaar geleden ben ik met een oud collega van Werving & Selectie buro Staff Planning in gesprek geraakt dat wij als HR Specialisten graag meer wilden betekenen voor het MKB, de vaak kleine bedrijven die meestal geen Personeelsadviseur in dienst hebben. Vaak pakt de directeur eigenaar de Personeelsvragen op.
Wij besloten een HR op afroep dienstverlening op te zetten waarmee wij de leidinggevenden konden gaan ontzorgen. Kwaliteit bieden met een aantrekkelijk tarief.
Hoe zou je jezelf als ondernemer omschrijven in 3 woorden?
In 3 woorden, dat is een lastige vraag. Enthousiast, verbindend en probleemoplossend. Daarnaast houd ik van persoonlijk contact, kwaliteit en dynamiek.
Wilde je vroeger altijd al gaan ondernemen?
Dat is een leuke, ik kom niet echt uit een ondernemersfamilie, of wacht toch misschien wel eigenlijk. Mijn opa was binnenvaartschipper, mijn vader is na zijn pensioen voor zich zelf begonnen als Octrooigemachtigde, mijn moeder werkte zelfstandig als Boekhoudster en mijn broer is zelfstandig Makelaar.
Ik wilde na mijn studie juist werken in een groot bedrijf met veel leuke mensen. Ik dacht toen aan een marketing functie bij de Luchthaven Schiphol. Het werd Personeelszaken bij een dienstverlener op de Luchthaven en later heb ik in verschillende functies bij uitzend- en Werving & Selectie buro’s gewerkt.
Welke zaken zijn meegevallen en welke zaken waren toch iets lastiger dan verwacht toen je begon met M2-Select?
Toen wij begonnen waren er weinig vacatures en was er voornamelijk Uitstroom bij de bedrijven.
De 1e opdrachten waren dan ook helpen met netjes afscheid nemen van medewerkers.
Daarna kwamen steeds meer personeelsvragen als arbeidscontracten opmaken, verlengingen regelen, HR administratie opzetten, personeelsdossiers, inrichten functionerings- en beoordelingsgesprekken etc. Na een paar jaar kregen we meer Instroom opdrachten. Het zoeken naar nieuwe medewerkers. Werving & Selectie/ Recruitment is de afgelopen jaren flink toegenomen en is eigenlijk wel mijn specialiteit geworden.
Lastig was dat mijn zakenpartner vanuit een andere regio werkte. Dat leek ons fijn zodat we elkaar niet voor de voeten liepen, we zorgden voor opdrachten in onze eigen regio. In de praktijk bleek dat toen de opdrachten binnenkwamen we weinig echt samen konden werken. En dat leek ons juist zo leuk.
Wel hebben we veel ervaringen kunnen uitwisselen. Na 5 jaar is mijn zakenpartner er helaas uitgestapt. Ze had te veel ballen hoog te houden. Ik vond dat een lastige periode. Even was mijn paraplu helemaal weg en voelde het als een scheiding. Gelukkig had ik fijne mensen om mij heen die mij goed konden adviseren en ben ik alleen doorgegaan. Nu werk ik met verschillende zelfstandige HR partners om mij heen zodat ik altijd mijn klant kan helpen als ik zelf geen ruimte meer heb in mijn agenda of als het een specialisme is dat iemand anders beter kan. En zo heb ik toch mijn sparringpartners.
Wat is jou echt bijgebleven van alle ervaringen in de afgelopen 10 jaar M2-Select?
”Dat de tekst “Inzet is omzet” ooit geleerd van een oud commercieel directeur, gewoon klopt. Mensen bellen jou niet vanzelf. Je moet zelf aan de bak.”
”Bij een Accountskantoor vonden ze mijn uurtarief te laag. Ze twijfelden aan mijn kwaliteit. Voor 1 keer heb ik toen toch op no-cure-no-pay basis een ervaren Accountant bemiddeld.
Ze waren toen het 3-voudige bedrag kwijt..”
” Tijdens Corona startte ik met sollicitatiegesprekken via Teams. Dit was voor iedereen wennen. Ik houd meer van face-to-face gesprekken, maar erg grappig vond ik wel dat als je mensen op hun gemak hebt gekregen ze ook opener kunnen zijn omdat ze gewoon thuis zitten. Een sollicitant liet mij gerust zijn kamer, hond, kat en woonsituatie zien. ”
Wat zijn de toekomstplannen voor M2-Select?
Lekker doorgaan waar ik nu mee bezig ben. Ik merk dat ik graag (Junior) Recruiters en (Junior) HR Adviseurs begeleid en training geef. Dit zal wel met mijn leeftijd te maken hebben😊 en dat ik nu in de fase ben gekomen van kennis overbrengen. Verder weet ik van mijzelf dat ik energie krijg van contact met mensen. Dus werk ik graag dagdelen bij mijn opdrachtgevers.
Heb je nog tips voor ondernemers die ook willen starten met een eigen onderneming?
Ga eerst lekker bij een werkgever ervaring opdoen voordat je voor jezelf gaat beginnen. Realiseer je dat opdrachten binnenhalen niet altijd zo makkelijk is als het lijkt. Je werkt 24/7 in je hoofd door en dit moet bij je passen. Je krijgt vaak dezelfde soort opdrachten binnen omdat je bewezen hebt dat je dit kunt, daardoor is het lastiger om je te blijven ontwikkelen. Zorg dus goed voor jezelf en investeer in opleiding, training, workshops etc.
Ik vind de vrijheid van het ondernemerschap en de keuzes die kunt maken heerlijk en kijk uit naar het volgende lustrum😊
Meer weten?
Marytha Zuurmond van M2-Select Recruitment en HR diensten
Website: www.m2-select.nl
Telefoonnummer: 06-51756414