“Wij willen de Efteling worden in modeland”
Het is je vast niet ontgaan, want de lokale media stonden er bol van: de uitbreiding van Konijnendijk Mode in Zuid-Beijerland. In januari 2024 vond de aftrap plaats van de grote verbouwing. Slechts een ruim jaar later, op 13 maart 2025, vond de feestelijke opening plaats voor het publiek. Samen met de nieuwe generatie Jim en Nick Konijnendijk blikken we terug op dit grote avontuur en kijken we vooruit: want met deze verbouwing is de iconische modewinkel klaar voor de toekomst.
Tekst: Cynthia van der Waal – Beeld: Bianca de Bie, Sophie Makkenze en Stefan van Wilgen.
Met het startsein van de bouw begin 2024 ging ook de nieuwe generatie officieel aan de slag: Jim, Nick, Jesca en Daisy. “Een super vet jaar”, noemt Jim het, waar natuurlijk de nodige voorbereidingen aan vooraf gingen.
Jim: “De wens om te verbouwen was er al veel eerder. De retailsector verandert razendsnel. Stilstand is achteruitgang. Maar investeren in de toekomst, doe je natuurlijk alleen als je zeker weet dat de volgende generatie het stokje over wil nemen. We werkten allemaal ergens anders toen we van onze ouders de vraag kregen wie er oren naar had om in het bedrijf te stappen. Uiteindelijk hebben wij met z’n vieren de stap genomen. Ik vertel het nu in het kort, maar hier is echt wel een paar jaar overheen gegaan. Er komt heel veel kijken bij een overdracht.”
Transformatie
De verbouwing daarentegen verliep snel. Zeker als je ziet wat een hoop werk er verricht is. De bestaande winkel is compleet verbouwd en hieraan is nog eens 2.000m2 extra winkelplezier toegevoegd en een nieuwe culinaire hotspot ‘The Tailor Restaurant’.
Nick: “Als onze ouders ergens goed in zijn, dan is het de juiste mensen om zich heen verzamelen. De meeste bedrijven die gebouwd en verbouwd hebben, komen uit de Hoeksche Waard. Een aantal van hen komt uit Zuid-Beijerland, waaronder Brakel Bouw, Installatiebedrijf Boot, A&B Electrotechniek en natuurlijk Konijnendijk Woontrends.”
“Het was mooi om te zien hoe de bedrijven onderling samenwerkten”, vult Jim aan. “Dat is echt bijzonder, want hoe vaak zie je niet dat de verantwoordelijkheid stopt buiten de grenzen van de eigen opdracht? De inzet was enorm! Hier zijn we onze partners ontzettend dankbaar voor.”
Toekomstproof: funshoppen
Met de verbouwing en schaalvergroting is Konijnendijk Mode weer toekomstproof. Veranderen was een noodzakelijke strategie, gezien het grote aantal faillissementen van fysieke winkels. Je moet als winkel echt iets bijzonders te bieden hebben, anders kiezen mensen voor het gemak van online.
Jim: “Alles draait om een bijzondere beleving. De uitstraling van de winkel moet tot in detail kloppen. Met dank aan Store3D uit Nieuwkuijk staat er een waanzinnige winkel. En met de credits voor Jesca, Daisy en onze Visual Merchandising manager Saskia, want wij kwamen na de eerste meeting en drie bakken koffie niet verder dan één behangetje en een schilderijtje. De dames hebben zich vooral bezig gehouden met het design en wij met de praktische uitvoering ervan. Zo hadden we tijdens de verbouwing allemaal onze eigen taak.”
Nick: “In de winkel vind je verschillende funelementen. Zo zit er in de paskamers een bel met daarbij de tekst ‘press for champagne’ en is er op de herenafdeling een echte mancave. Ook kun je tussendoor een potje tafeltennis spelen of midgetgolfen. Hiermee verhogen we de attractiewaarde van de winkel. We willen de Efteling worden in modeland. We bieden alles voor een leuk dagje uit onder één dak. In The Tailor kun je terecht voor een lekkere lunch en gezellige borrel en tijdens koopavond kun je hier ook genieten van een heerlijk diner. De ramen kunnen trouwens helemaal open, zodat we hier in de zomer het gevoel van een prachtig ‘buitenterras’ hebben.”
Gastvrij
De winkelbeleving is natuurlijk niet compleet zonder een gevoel van gastvrijheid. Jim: “Hier draait de hele winkel op. Het ondernemen komt van onze opa, maar het was onze oma die zorgde voor de gastvrijheid vanuit haar oprechte interesse in mensen. We krijgen veel complimenten over de grootte en de uitstraling van de winkel, maar het belangrijkste om te horen is het feit dat mensen nog steeds de ‘Konijnendijk-sfeer’ ervaren en zich gezien voelen. Ze ervaren overzicht en persoonlijke aandacht. Een groter compliment kunnen we niet krijgen.”
“De hele winkel draait op gastvrijheid, dat heeft oma ons nagelaten.” – Jim
Nick: “We willen het bezoekers naar hun zin maken. Elke dag stellen we onszelf de kritische vraag hoe onze service nog beter kan. Op dit moment onderzoeken we bijvoorbeeld de mogelijkheid van een garderobeservice. De verbouwing is klaar, maar nu begint het ondernemen pas echt. We zijn er voor onze vaste klanten, maar we richten ons ook op nieuwe klanten. Vanuit die gedachte is het merkenportfolio uitgebreid met 30 nieuwe merken, waarmee we ook de jongere generatie willen aanspreken. Denk aan merken als Boss, The GoodPeople, Drykorn en Samsøe Samsøe. Misschien is het uit nieuwsgierigheid, maar de afgelopen weken hebben we een hoop nieuwe gezichten mogen verwelkomen in de winkel.”
“En natuurlijk vergeten we onze vaste klanten niet”, vult Jim aan. “Hun vertrouwde merken liggen ook nog steeds in de winkel, maar dan op een andere plek. Dat is voor sommige bezoekers misschien wel even wennen. Daarom hebben we plattegrondjes gemaakt en vanzelfsprekend staan onze behulpzame medewerkers klaar om de mensen op te vangen. We dragen allemaal een naambordje, zodat mensen ons herkennen en gemakkelijk kunnen aanspreken als ze advies nodig hebben. De winkel is weliswaar compleet getransformeerd, maar Oma Konijnendijk is en blijft altijd aanwezig in iedere vezel van ons familiebedrijf. Daar herinnert Kabouter Knus ons dagelijks aan.”
“De verbouwing is klaar, maar nu begint het ondernemen pas echt.” – Nick
Medewerkers en ouders bedankt!
Wie niet mogen ontbreken in dit verhaal zijn de medewerkers. Jim: “Die hebben zo ontzettend hard gewerkt. We hebben het afgelopen jaar veel van ze gevraagd. Als blijk van waardering hebben we twee zaterdagen feest gevierd met elkaar. In aanloop naar de heropening hebben we twintig nieuwe mensen aangenomen. De Konijnendijkfamilie bestaat daarmee uit negentig medewerkers. En natuurlijk zijn we ook trots op die ‘oude bosberen’ van ons. Twee oer-Hollandse ondernemers met een bak aan ervaring die een icoon overdragen aan vier kinderen die allemaal uit een totaal andere branche komen. Wij wilden geen vijf jaar ‘stage lopen’, maar er meteen werkelijk voor gaan. Onze vaders hebben dit heel goed los kunnen laten. Dat is een compliment waard. Aan ons nu de eervolle taak om samen met het team dit avontuur te laten slagen.”