Skip links
Merkidentiteit

Het bedrijfspand als fundering van je merkidentiteit

Share

Heb je je wel eens afgevraagd hoe een bezoeker, nieuwe klant, leverancier of medewerker jullie bedrijf ervaart bij binnenkomst van jullie bedrijfspand. Hoe welkom voelt de entree en de lobby? Anno nu, met zoveel concurrentie en zichtbaarheid op internet, is het van belang dat de sfeer en branding die je daar uitstraalt ook te zien en te voelen is in je fysieke bedrijfspand. 

Entree als visitekaartje

De entree is het visitekaartje van je bedrijf. Laat mensen al in de lobby op een representatieve manier zien dat ze zeer welkom zijn. Benader je zakelijke interieur eens als een restaurant, hotellobby of woonkamer. De atmosfeer die je in je vrije tijd zo fijn vindt kan je hier ook doorvoeren. Het gaat niet alleen om esthetiek; het gaat om het creëren van een gevoel van verbondenheid, comfort en welkom voor zowel klanten als werknemers. Een investering in het welzijn en de productiviteit van je team en de tevredenheid van je klanten.

Kantoor als ontmoetingsplek

Waar vroeger werken op kantoor de norm was, zien steeds meer bedrijven nu de voordelen in van hybride werken: een combinatie van thuiswerken, onderweg werken en werken op kantoor. Met het hybride werken verandert de opzet van het kantoor, het wordt meer en meer een ontmoetingsplek.

Claudia Fortuin

Functiezones

Beschouw de totale ruimte in functiezones: een entree met een fijne wachtruimte of een sfeervolle ontmoetingsplek, gevolgd door bijvoorbeeld een informele, toegankelijke werkruimte, brainstormruimte of een meer officiëlere zakelijke meeting room. Kleine, besloten ruimtes waar medewerkers rustig kunnen bellen of een Zoom meeting kunnen volgen, zonder anderen te storen. Maar ook informele werkplekken, want sommige mensen presteren juist beter met wat reuring om zich heen. Varieer ook in verschillende soorten werkplekken voor de juiste ergonomie. En wat natuurlijk niet mag ontbreken is een sfeervolle ‘even-een-break-ruimte’ voor koffie, lunch of een gezellige vrijdagmiddagborrel, want met minder aanwezigheid op kantoor, zijn de momenten van connectie met elkaar minstens zo belangrijk voor de productiviteit.

merkidentiteit

De juiste sfeer

Voorzie de ruimte van de juiste sfeer (naast de noodzakelijke veiligheidseisen) door middel van akoestische oplossingen, de juiste verlichting, materialen, kleuren, (maatwerk) opbergruimtes en voldoende daglicht. En vergeet de planten niet, want die hebben een bewezen positief effect op de werksfeer. Benader alle werkruimtes als een warm welkom waar de passie van het bedrijf ook de werknemers en bezoekers omarmt.

Lay-out

  • Deel de ruimtes op in zones met verschillende functies. Plaats niet teveel bureaus, maar werk met flexplekken, dit creëert lucht en ruimte.
  • Comfortabele Zithoeken: Creëer informele zithoeken met comfortabele banken en fauteuils waar werknemers en klanten kunnen ontspannen, ideeën kunnen uitwisselen, gewoon even kunnen pauzeren, maar ook informeel kunnen werken.
  • Maatwerk meubelen zorgen voor passende en voldoende ruimte voor bijvoorbeeld printers en branche specifieke producten.

Verlichting met sfeer

  • Speel met verlichting om een warme en uitnodigende ambiance te creëren. Gebruik functioneel feller werkverlichting daar waar nodig, maar combineer dit met zacht, diffuus licht op andere en informelere plaatsen. Breng sfeer door te spelen met licht en schaduwen. (Laat je goed adviseren op het gebied van licht door een lichtexpert)
  • Laat zoveel mogelijk daglicht binnen, maar regel dit met bv jaloezieën en verzacht en filter het door bv gebruik te maken van transparante gordijnen. (welke ook weer een kleuraccent kunnen geven)

akoestiek

  • Grote open ruimtes kunnen door galm onprettig overkomen. Door het gebruik van akoestische scheidingswanden of wand- en plafondpanelen kun je dit verbeteren. Ook planten, reliëf wandbekleding of gebreide, wollen of vilten lampen en gordijnen kunnen hiertoe bijdragen.

Materialen

  • Maak gebruik van warme kleuren. Kies voor kleurenpaletten die warmte en gezelligheid uitstralen, zoals zachte aardetinten, warme grijstinten en rustgevende pastelkleuren. Bedenk welke sfeer je wilt bereiken. Overweeg je om wanden in de kleur van je logo te schilderen, bedenk dan dat de kleuren in het logo een andere functie hebben en vaak te schreeuwend zijn voor je interieur. Een afgezwakte kleur of matchende kleur kan weer wel mooi zijn. 
  • Integreer en mix natuurlijke en luxe materialen, mooie houtsoorten, natuursteen een rijk tijdloos behang of exclusieve muurschildering in alle ruimtes. Mix met structuren en materialen, hard en zacht, glanzend en mat etc.

Groen

  • Haal een gevoel van natuur naar binnen door het gebruik van grote planten, flinke plantenbakken, verticale plantenwanden of binnentuinen. Een plant neem immers CO2 op en zet dit om naar zuurstof. Ook geeft het rust en ontspant het de mind en ogen. Zelfs een groene kleur wand geeft al ontspanning. Ook het gebruik van natuurlijke materialen in meubelen of accessoires dragen bij aan dit gevoel.

Het Interieur Concept

Onder de Molen 51 | 3295 LL | ‘s-Gravendeel
T: 06-23804458 | E: interieurrecept@gmail.comW: www.hetinterieurrecept.com