Als je het nieuws de afgelopen tijd hebt gevolgd, dan heb je vast wel gelezen over Van den Assem en Blokker. Twee grote namen uit onze winkelstraten, die tijdens dit schrijven, in zwaar weer zitten. Als liefhebber van stenen winkels en marketeer houdt dit nieuws mij bezig. Waar is het bij deze bedrijven misgegaan?
Een financieel adviseur of bedrijfsstrateeg zal er anders naar kijken, maar voor mij als marketingstrateeg zijn er een aantal dingen duidelijk.
Beide bedrijven hebben te weinig oog gehad voor de veranderende omgeving. In een relatief korte tijd zijn er veel concurrenten bijgekomen in de markt. Blokker had in eerste instantie niet door dat de onlinewereld nog meer concurrentie bood, omdat ze webshops niet serieus namen.
Door de toenemende concurrentie, verloren zij de positie in de markt. Hoe drukker de markt, hoe belangrijker het is om een goede positionering te kiezen. En dat is iets waar Blokker nooit over nagedacht had. Ze dachten in producten, panden en overnames. Als je mensen vraagt waar Blokker voor staat, dan blijft het vaak stil.
Als je naar Van den Assem kijkt, kun je jezelf afvragen of ze nog wel scherp waren op de behoeftes van de klant van vandaag. Behalve mooie luxe schoenen, had het merk verder weinig te bieden. In vergelijking met hun concurrent Omoda die vrijwel de hele klantreis heeft uitgedacht om hun klanten aan het merk te verbinden.
Het belangrijkste wat ik jou als marketeer wil meegeven is: focus je niet alleen op korte termijn, maar kijk ook naar de lange termijn. Dat gaat verder dan het analyseren van omzetcijfers. Als ondernemer leven we vaak in de waan van de dag, omdat er altijd andere dingen zijn die ons bezighouden. Maar het is belangrijk om af en toe stil te staan bij jouw plek in de markt en hoe je deze behoudt. Marketing is als landbouw, je moet eerst zaaien voordat je kunt oogsten.
–
Doelweijk 19 | 3264 AC | Nieuw-Beijerland
T: 085-2101041 | E: info@marketingmadame.nl | W: www.marketingmadame.nl |