Skip links
waardevolle inzichten

Wat levert marketing allemaal op?

Share

Wanneer ik mezelf voorstel als marketingstrateeg, wordt er vaak gereageerd met ‘ik heb genoeg klanten, ik kom om in het werk’. Dat is natuurlijk heel fijn, maar zijn het ook de opdrachten die je wilt hebben? Zijn het de klanten waar je gelukkig van wordt? Wil je je ergens in onderscheiden? En wie zegt dat je in de toekomst ook nog genoeg klanten hebt?

Marketing zorgt niet alleen voor meer omzet, marketing doet nog heel veel meer!  Als je alleen maar kijkt naar de omzet, mis je heel veel waardevolle inzichten. Je bent dan alleen gericht op de korte termijn. Tijd om er dus ook eens andere cijfers bij te pakken!

Welke cijfers zijn dan relevant?

Meten is weten wordt er vaak gezegd, maar je moet niet overspoeld worden door de cijfers die je verzameld. Bepaal dus vooraf goed waarop je je focus wilt leggen binnen je bedrijf. Laat vervolgens een dashboard bouwen met daarin de belangrijkste cijfers voor je doel. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande doelen.

Klantbehoud

  • Omzet uit terugkerende klanten
  • Omzet per klantgroep
  • Aantal terugkerende klanten in een bepaalde periode
  • Aantal ingeleverde klantcheques/ gescande klantenpassen

Social media

  • Aantal social media likes
  • Groei aantal volgers op social media
  • Aantal DM’s
  • Aantal verkopen/aanvragen vanuit social media

Effectiviteit website

  • Aantal websitebezoekers
  • Aantal websitebezoekers per verschillend marketingkanaal
  • Websitebezoekers versus online klanten/offerte aanvragen
  • Aantal conversies

Marketing algemeen

  • Aantal verkochte product in categorie X
  • Aantal bezoekers in je winkel
  • De grootte van de offerteaanvragen
  • Omzet per verkoopkanaal

Van cijfers naar actie

Kijk minimaal elk kwartaal naar je cijfers/dashboard om tijdig bij te kunnen sturen. Zo kun je samen met je team overleggen wat het actieplan wordt. Gaan we een maling versturen? Wordt het tijd om de verkopers te trainen? Of laten we een specialist kijken naar onze website? Zo zorg je ervoor dat je ook op de lange termijn relevant blijft voor je (potentiële) klanten.

MarketingMadame

Doelwijk 19 | 3264AC | Nieuw-Beijerland
T: 085-2101041| E:info@marketingmadame.nl | Wwww.marketingmadame.nl |