De krapte op de arbeidsmarkt houdt de gemoederen flink bezig. Dat merken ze ook bij Olympia, maar desondanks weten zij nog steeds alle openstaande vacatures tijdig in te vullen. Dat zit hem volgens franchise ondernemer Frances Pas onder andere in het feit dat haar bedrijf een grote naamsbekendheid heeft in de regio en hun persoonlijke aanpak: “Sollicitanten weten de weg naar Olympia nog altijd goed te vinden.”
“Naast uitzendwerk bieden we ook werving en selectie. Dat is voor veel kandidaten aantrekkelijk, omdat ze direct op contract gaan bij de opdrachtgever”, weet Frances. “We hebben een grote pool met kandidaten. We zijn een gevestigde naam in de regio bij zowel werkzoekenden als bij opdrachtgevers. Dat werkt in ons voordeel, maar daarnaast doen we natuurlijk nog veel meer om de juiste match te maken.”
De juiste tools en kennis voor een succesvolle match
Als voorbeeld noemt Frances dat zij door middel van sterke software, het zogeheten ATS, goed zicht hebben op de beschikbaarheid en de wensen van hun talentpool. Daarnaast zet Olympia op de juiste manier social media in voor de werving, met LinkedIn als het belangrijkste wervingskanaal. “Door goed gebruik te maken van sociale netwerken kunnen we nog pro-actiever de markt benaderen en bereiken we een grote groep latent werkzoekenden. Dit zijn mensen die niet actief zoeken naar een nieuwe baan, maar vaak wel openstaan voor een nieuwe uitdaging.”
“De tijd van ‘wij vragen’ in je vacaturetekst is echt voorbij. De werkzoekende bepaalt op dit moment de markt.”
Olympia maakt een arbeidsmarktanalyse
Het identificeren en selecteren van geschikte kandidaten is volgens Frances een eerste stap in het recruitmentproces. Hierna komt het aan op een goede arbeidsmarktcommunicatie.
Frances legt uit: “Waarom is deze werkgever interessant voor deze kandidaat? Kortom, wat heb je te bieden als bedrijf. De tijd van ‘wij vragen’ in je vacaturetekst is echt voorbij. De werkzoekende bepaalt op dit moment de markt. We helpen onze opdrachtgevers met een zo aantrekkelijk mogelijk werkgeversmerk. Dit doen we onder andere aan de hand van een arbeidsmarktanalyse. Via een automatische koppeling kunnen we een vacature heel eenvoudig vergelijken. Hoe vaak komt de vacature voor, wat is een realistisch salaris, welke functietitels worden er gebruikt en hoeveel dagen staat een vacature gemiddeld open? Dit nemen we mee in ons advies naar de opdrachtgever als het gaat om de inhoud van functie en het helpt ons om de klantverwachting te managen.
Als er nog 800 vergelijkbare vacatures openstaan in de regio, dan kan het best even duren. Maar liever kijken we naar mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de vacature van onze opdrachtgever eruit springt en de juiste match wel snel wordt gevonden. Dan kan zowel inhoudelijk, bijvoorbeeld door te zoeken naar unique selling points, of door middel van een leadcampagne via social media. Mensen kunnen dan op een laagdrempelige manier reageren op een vacature door alleen hun naam en e-mailadres achter te laten. De ervaring leert dat we hier veel reacties op krijgen en dan begint het selectieproces.”
Professionals in mensenwerk
“We zijn een lokale speler, een franchisevestiging, maar hebben een groot (service)apparaat achter ons staan”, vervolgt Frances. “De ontwikkelingen bij Olympia staan niet stil en hier profiteren wij en dus onze kandidaten en opdrachtgevers van mee. De tools die ik eerder noemde zijn natuurlijk ontzettend handig. Op dit moment wordt er in de branche veel geëxperimenteerd met e-matching, oftewel automatisch matchen, maar hier geloof ik persoonlijk niet zo in. Ons vak is mensenwerk. Het gaat om het echte gesprek met een kandidaat. Dit past bij ons. Dit is wie we zijn en zo maken wij het verschil.”
Sociaal ondernemen
Dat de menselijke factor prioriteit heeft, blijkt ook uit het feit dat Olympia het hoogste niveau op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) heeft, namelijk trede 3. “Inmiddels is ruim 10% van onze flexkrachten bemiddeld vanuit een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. De PSO geeft inzicht in de mate waarin organisaties zich meer dan gemiddeld richten op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen. Hier gaan we ons de komende tijd nog verder op richten. We hechten veel waarde aan diversiteit en inclusiviteit. Met onze focus op sociaal ondernemen willen we iedereen een gelijke kans bieden op de arbeidsmarkt. Hier is iedereen bij gebaat, óók de werkgever, want hier ligt nog veel onontdekt potentieel.”
Benieuwd wat Olympia voor jou kan betekenen? Er is vaak meer mogelijk dan je denkt en dat ontdek je het beste tijdens een persoonlijk gesprek.
Vlietkade 9, Oud-Beijerland
0186 640769
oudbeijerland@olympia.nl
www.olympia.nl/vestigingen/olympia-oud-beijerland