Skip links

Jong talent: LICA Drinks

Share

Stephanie werd met LICA Drinks door Hogeschool Rotterdam verkozen tot Startup van het jaar 2022 en staat in de 25 onder de 25 van MT/Sprout, een lijst van de meest veelbelovende ondernemers onder de 25. En dit lijkt pas het begin, want aan ambitie geen gebrek: ooit hoopt Stephanie met LICA Drinks marktleider te worden in suikervrije alcoholische dranken.

Het idee van een suikervrije cocktail ontstond zo’n vier jaar geleden. Stephanie woonde in haar tienerjaren in Madrid. De stad ‘die nooit slaapt’ en een bruisend nachtleven kent. Stephanie was dan ook vaak in clubs te vinden en het viel haar op dat er altijd cocktails met veel suiker op de kaart stonden. Zij vertelt:  “Light-versies waren aan de bar niet verkrijgbaar. Ik ging op onderzoek uit en kwam erachter dat er nog niet zoiets bestond als een ‘ready-to-drink’ suikervrije cocktail. Tenminste, niet volgens de ideale mix die ik in gedachten had. Eenmaal terug in Nederland volgde ik een ondernemersopleiding. Hier leerde ik onder andere dat je ‘gewoon’ moet beginnen met ondernemen als je een goed idee hebt. Zeker als je jong bent, heb je nog alle tijd en mogelijkheden.”

Zoektocht

De eerste stap was de zoektocht naar een geschikte producent. Stephanie wilde zelf haar eigen private label uitbrengen. Ze benaderde hiervoor verschillende producenten in binnen- en buitenland en kwam uiteindelijk terecht bij een bedrijf in Londen. Met behulp van haar goede vriend Bryan IJsselstein vond ze een partij die bereid was om te investeren. 

Vanaf dat moment was LICA Drinks een feit, maar dan begint het volgens Stephanie pas echt. “Ik ben in de eerste instantie persoonlijk alle strandtenten in Nederland langs gegaan. Ik kreeg best vaak ‘nee’ te horen, maar ook een paar keer ‘ja’. Verder heb ik diverse festivals benaderd. Ik ontdekte al snel dat dit een lastig wereldje is waar veel geld in omgaat. Bij de grote festivals kom je er als kleine, beginnende speler niet zomaar tussen. Inmiddels is LICA Drinks wel opgenomen door een aantal kleinere festivals, waaronder de Strandopening van Hoek van Holland. 

Een ander afzetkanaal zijn de supermarkten. In samenwerking met Jumbo Koornneef liggen mijn suikervrije cocktails nu in zeven Jumbo-supermarkten. Verder lopen er gesprekken met Albert Heijn.”

Stephanie Troost - Lica Drinks
“Door uit je comfortzone te stappen, bereik je de meeste vooruitgang.”
Stephanie Troost

Ambitieus

Het begin is er en daar is Stephanie natuurlijk hartstikke trots op. Maar naar eigen zeggen heeft zij nog wel een lange weg te gaan. Ze neemt het op tegen de gevestigde grote spelers en dat kost nu eenmaal tijd. Je hebt een lange adem nodig om iets te kunnen veranderen, maar Stephanie is vastberaden om met haar LICA Drinks de wereld te veroveren. “Gewoon doen”, is haar advies. “Ondernemen is uit je comfortzone stappen. Ik vond het aan het begin bijvoorbeeld heel spannend om zomaar mensen op te bellen. Ook is het belangrijk om te netwerken. Ik bezoek veel beurzen en netwerkevents. Achteraf is het allemaal niet zo spannend als gedacht en juist door te doen, bereik je de meeste vooruitgang. Je ontmoet altijd wel iemand die (in)direct de juiste connecties heeft en je verder kan helpen. Soms uit een heel onverwachte hoek. Dat maakt het ondernemen zo ontzettend leuk.”