Tijdens de laatste Hoeksche Zaken lunch hoorde ik verschillende verhalen over tafel gaan. Sorry als ik je teleurstel, maar de marketingverhalen blijven toch altijd beter hangen. Zo hoorde ik zinnen als “Ik krijg steeds vaker de opdrachten die bij mij passen” en “We worden steeds vaker in één zin genoemd met bedrijven waar we tegenop kijken”.
Als ik dit soort uitspraken hoor, wil ik wel tientallen vragen stellen. Maar wat deze uitspraken mij direct vertellen is: dit zijn ondernemers die een doel hebben gesteld voor zichzelf. Een doel dat niet direct te maken heeft met omzet, maar met branding en marketing. Dat maakt dat deze verhalen een stuk meer inspirerend zijn dan te horen dat je je omzetdoel hebt behaald of hoeveel opdrachten je gescoord hebt.
Toen ik een paar jaar geleden verhuisde naar de Hoeksche Waard, stelde ik mezelf als doel dat ik meer in de Hoeksche Waard wilde werken. Zo zou ik mij meer verbonden voelen met waar ik woon. Ik ging lokale bedrijven volgen, ik kwam in contact met lokale netwerkclubs en ging lokaal adverteren. Het resultaat? Ik hoef steeds minder vaak door de Heinenoordtunnel.
En met het nieuwe jaar op komst, wil ik je uitdagen om te kijken naar wat jij graag zou willen bereiken met marketing voor jouw bedrijf. Wil je meer klanten in een bepaalde categorie? Wil je je lokale naamsbekendheid vergroten? Wil je meer product of dienst X verkopen? Bekijk daarna welke marketingkanalen -en acties je hierbij gaan helpen.
Een paar praktische tips om aan de slag te gaan:
- Kies een specifiek doel – Maak het doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden). Zoals: In 2025 besteed ik 25% van mijn tijd aan het geven van marketingtrainingen.
- Blijf consistent – Het opbouwen van een merk vereist herhaling. Zorg ervoor dat je boodschap consistent blijft in al je uitingen, van je website tot je sociale media. Hierbij helpt een analyse van de klantreis.
- Analyseer wat werkt – Gebruik data om te zien welke acties het meeste impact maken, zodat je je marketingstrategie gedurende het jaar kunt bijsturen en optimaliseren.
Als je weet wat je wilt bereiken, wordt het veel makkelijker om de juiste stappen te zetten. Dus, waar ga jij het komende jaar je marketingfocus op leggen?
–
Doelweijk 19 | 3264 AC | Nieuw-Beijerland
T: 085-210 1041| E:info@marketingmadame.nl | W: www.marketingmadame.nl