“Goed, helder plan, maar wel erg praktisch…” Het was de reactie van de aandeelhouders op mijn voorgestelde strategie. Even voelde dit niet goed. Met het woord ‘maar’ wordt vaak een tegenstelling bedoeld. Het woord ontkracht het voorgaande: Goed, maar toch niet helemaal. Maar -daar is ‘ie weer- ik herpakte mezelf. Teleurstelling maakte plaats voor een gevoel van trots. Want weet je hoeveel strategische plannen vastlopen in de uitvoering, juist omdat ze niet praktisch genoeg zijn?
Diverse bronnen benoemen een faalkans van 60 tot 90%. Het voelt soms een beetje als rapporteren om het rapporteren. Alles moet tegenwoordig worden vastgelegd. Omdat de cco dit wil, de aandeelhouder, de klant of omdat het verplicht is. Niks mis mee, als je ook daadwerkelijk met de plannen aan de slag gaat én kunt. Maar in de uitvoering blijft het vaak hangen.
Dat kan allerlei oorzaken hebben. Denk aan onvoldoende betrokkenheid, te weinig mankracht of onduidelijk gedefinieerde doelstellingen. Een goede strategie gaat daarom ook uitgebreid in op het ‘hoe’: de uitvoering in de praktijk. Dit wordt ook wel ‘strategie-executie’ genoemd. In veel plannen krijgt strategie-executie te weinig aandacht. Of de benadering is te statisch, waardoor je als organisatie niet flexibel kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen. En laat ‘wendbaarheid’ nu juist een cruciaal onderdeel zijn van je strategie.
Breng je strategie tot leven
Strategie is geen saai, statisch document, maar een ongoing process met verschillende strategische opties. Een creatief proces met de nadruk op actie. De actie die nodig is om jouw doelstellingen waar te maken. Of waarmee je tijdig bij kunt sturen als dit nodig blijkt. Focus is oké en in zekere zin onmisbaar. Het helpt je bij het bepalen van de juiste richting, maar star vasthouden aan die stip op de horizon werkt niet in de praktijk(!). Strategie-executie is voortdurend schakelen tussen waarom en hoe.
Hiervoor heb je kennis, middelen, tijd en natuurlijk mensen nodig. Mensen die praktisch uitvoering geven aan de plannen van jouw organisatie of merk. De juiste persoon op de juiste plaats. Maar ook: mensen die begrijpen waar je als bedrijf of merk voor staat, jouw ambities delen én uitdragen. Betrokkenheid is key! Daarom vormen jouw medewerkers het vetrekpunt bij het formuleren van een strategie. Ik voer gesprekken op verschillende niveaus, dwars door de organisatie heen. Met als doel dat iedereen binnen de organisatie de strategie kent, begrijpt en kan vertalen naar eigen acties op de werkvloer. Van een mooi verhaal op papier naar praktisch handelen.
Wat kan ik voor je doen?
Met bijna twintig jaar ervaring in strategische marketing en communicatie weet ik wat mensen drijft. Medewerkers en klanten. Ik help bedrijven en merken met het bepalen van een heldere, praktische(!) strategie die niet alleen positioneert, maar ook inspireert. Hoe wil je dat jouw doelgroep jouw merk, bedrijf of product ziet? Met andere woorden: wat is jouw unieke verhaal, wat doe je, waarom en hoe maak je jouw doelstellingen waar? Ik heb de afgelopen jaren verschillende bedrijven en merken geholpen met het bepalen van een positioneringstrategie. Eentje die niet per se complex is, maar leuk en waarmee je ook echt aan de slag kunt in de praktijk en waar je dus écht iets aan hebt. Wel zo handig, toch? 😉
T: 06-50616382 | E: info@schrijvenisblijven.nl | W: www.schrijvenisblijven.nl |