Skip links
5 jaar Hoeksche Zuivel

5 jaar Hoeksche Zuivel

Share

Toen ik eigenaresse Petra Commijs vijf jaar geleden sprak, was ze vastberaden: ze wilde het boerenleven terugbrengen bij de consument met een belevenissenboerderij. Dat is haar gelukt! Wat toen begon met 20 liter yoghurt in een slaapzak en een kleinschalige hoevewinkel is uitgegroeid tot een belangrijke trekpleister in de regio. Het verhaal van 5 jaar Hoeksche Zuivel.

Yoghurt in een slaapzak? Petra legt uit dat yoghurt met de hand wordt gemaakt in een kom die wordt omwikkeld met een slaapzak om de warmte te behouden. “Zo ging dat bij ons vijf jaar geleden ook nog. Melk koken, af laten koelen tot veertig graden en laten rijpen in een slaapzak. Nu is alles geautomatiseerd en produceren we 500 liter in één keer. Ons assortiment is flink uitgebreid en ligt inmiddels in verschillende supermarkten en boerderijwinkels door het hele land.”

Belevenissenboerderij

Ook de hoevewinkel is nu vier keer zo groot. Na hard werken, staat er sinds vorig jaar een nieuw pand op het terrein van de familie Commijs. Naast de hoevewinkel vind je hier ook een productieruimte, opslag, kantoor en een gezellige feest- en vergaderruimte die je kunt huren. “We stellen onze ruimte beschikbaar voor bijvoorbeeld vergaderingen, workshops en (kinder)feestjes. Van losse verhuur tot een compleet verzorgd arrangement; alles is mogelijk. We werken samen met verschillende lokale partners, waaronder de Attractieschuur Hoeksche Waard. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook teambuildingsuitjes aanbieden, compleet met een rondleiding op de
boerderij.” 

5 jaar Hoeksche Zuivel

Natuurinclusieve landbouw

De belevenissenboerderij is een feit, maar dat betekent niet dat Petra nu ‘klaar’ is. Integendeel: er is altijd wat te doen én beleven op de boerderij. Momenteel legt zij met haar bedrijf de focus op verduurzaming en natuurinclusieve landbouw. “De agrohaag is hier een mooi voorbeeld van”, stelt Petra. “Deze combinatie van dichtbegroeide bomen en struikgewassen dient als natuurlijke afscheiding. Goed voor de koeien, biodiversiteit en bodem. 

Ook doen we op dit moment een proef met mest, om deze minder milieubelastend te maken. Dit zijn zaken die nu misschien niet direct bijdragen aan de beleving van de consument, maar ik hoop dat we op de lange termijn consumenten kunnen verleiden tot natuurinclusief consumeren. Dat we door het delen van onze inzichten en transparante manier van werken een bewustzijn creëren over het belang van goed eten voor onszelf én de natuur.” 

Een bezoek aan Hoeksche Zuivel is altijd al een feestje, maar wordt dit jaar nog feestelijker vanwege de viering van het vijfjarig jubileum. Houd de socials in de gaten, zodat je niks mist.